Als je een evenement organiseert in de zomer, wil je zoveel mogelijk bekendheid genereren. Het liefst voor zo min mogelijk geld. Hoe meer mensen er op af komen, hoe beter. Wat zijn nu de beste manieren om promotie te maken voor jouw evenement? In dit artikel geven we 6 tips.
1. Schrijf een persbericht
Door een persbericht te schrijven krijg je de mogelijkheid om je evenement op jouw manier bij de media onder de aandacht te brengen. In een persbericht kun je onder andere de artiesten die komen, de mogelijke stands die er aanwezig zijn en de eet- en drinkmogelijkheden noemen. Let wel; wil je dat jouw persbericht wordt opgepakt door de media? Zorg dat er nieuwswaarde in het bericht zit.
2. Werk samen met lokale bedrijven en organisaties
Samenwerken is belangrijk. Zoek bedrijven en organisaties in de omgeving die jouw evenement, zowel financieel als met diensten en producten, zouden kunnen en willen steunen. Op deze manier creëer je draagvlak in de omgeving waar je bekendheid wilt genereren. Zet iets tegenover de samenwerking. Dit kan naamsbekendheid zijn door middel van logoplaatsing op het evenement of een plek in een promotiefilmpje of -krantje. Genoeg opties om een wederdienst te leveren, zonder dat het veel geld hoeft te kosten.
3. Zet promotionele producten in
Door een promotioneel product in te zetten, kun je aandacht genereren. Door bijvoorbeeld kauwgom met logo of slogan erop gedrukt uit te delen in winkelcentra in de buurt kun je een boodschap overbrengen over het evenement. Dit kun je doen door middel van een foto of tekst. Prikkel de nieuwsgierigheid!
4. Zet social media in – werk samen met influencer
Helemaal van deze tijd: zet social media in om je evenement te promoten. Door een hashtag (#) te kiezen en vanaf het begin te gebruiken onder foto’s en nieuwsberichten, kun je er op een gemakkelijke manier voor zorgen dat het online opgepakt kan worden.
Ook kun je een samenwerking aangaan met een online influencer; denk hierbij aan een blogger of vlogger met een groot aantal volgers. Kies een persoon uit die past bij het imago dat je met je evenement wilt uitstralen. Wanneer deze persoon in verschillende social mediaposts of vlogs jouw evenement benoemt, of er misschien zelfs aanwezig zal zijn, is de kans groot dat meer mensen zullen komen.
5. Adverteer in lokale krant over jouw evenement
Wellicht denk je dat dit helemaal geen succes zal zijn, toch is papieren post nog vrij populair. Het voordeel van adverteren in een lokaal krantje is dat het vaak opgepakt wordt door andere lokale media.
6. Zorg dat je viral gaat met een filmpje
Wat ook heel goed werkt is een video maken. Met een video kun je de nieuwsgierigheid prikkelen en jouw festiviteit groots aankondigen. In dit filmpje hoef je niet precies uit te leggen wat het hele evenement inhoudt, maar zorg dat het creatief en aantrekkelijk in elkaar steekt. Op deze manier wordt de aandacht van mensen getrokken en kun je ze naar de website lokken waar alle ins-en-outs van het evenement te vinden zijn. Lees ook deze lijst met zaken die je vooral niet moet doen als je een evenement organiseert.