Uit cijfers van het KvK blijkt dat 40% van de startende ondernemers binnen vijf jaar stopt. Dit heeft verschillende oorzaken. Eén van de oorzaken is een onvoldoende voorbereiding. Wanneer je als startende ondernemer begint, is het belangrijk om eerst vooraf goed onderzoek te doen voordat je daadwerkelijk begint met ondernemen.
Ondernemersplan
Een belangrijk onderdeel van een goede voorbereiding is een ondernemersplan. In een ondernemersplan schrijf je jouw ondernemersplan uit. Hierin staat onder andere wat voor product/dienst je op de markt gaat brengen, hoe je dit gaat doen. Hoe je dit gaat financieren, wie je doelgroep is en wat je verdienmodel is. Door startende ondernemers wordt vaak vergeten dat de eerste jaren vooral flink investeren zijn en de winst minimaal is. Ze schetsen van een te rooskleurig plan waarbij het ze allemaal voor de wind gaat. Belangrijk is ook een scenario te schrijven waarbij het minder gaat.
Financieel plan
Een onderdeel van het ondernemersplan is het financiële plan. Heb je bij de start kapitaal nodig voor pand of materiaal? En hoe ga je dit financieren? Heb je zelf geld of ga je een lening aan. En in hoeveel jaar wil je dit afgelost hebben. Ook is het belangrijk om je verdienmodel te beschrijven. Wat kost je product of dienst en waarvoor verkoop je het? Met deze vragen krijg je een duidelijker beeld van de financiële situatie van jouw bedrijf.
Doelgroepenonderzoek
Uiteraard is het meest belangrijke van je onderneming het verdienmodel. Hoe ga je bedrijf omzet genereren en wie is je doelgroep. Door een marktonderzoek uit te voeren breng je duidelijk in kaart wie je doelgroep is en wat zij van je product of dienst vinden. Die marktonderzoek kan fysiek of telefonisch uitgevoerd worden, maar nog eenvoudiger is een online marktonderzoek. Zo krijg je een duidelijk beeld van je klanten en de wensen van je klanten en kan je waar nodig je product of dienst hierop aanpassen. Wil je bijvoorbeeld een duurzaam product op de markt brengen, is het verstandig om eerst een online panelonderzoek uit te voeren. Zo krijg je een goed idee van hoe je doelgroep denkt over duurzame producten en hoe belangrijk ze dit vinden.
Conclusie
Doordat startende ondernemers vaak vol enthousiasme, maar niet goed voorbereid beginnen, komen ze er na een aantal jaren achter dat de onderneming niet zo loopt als verwacht en kiest een deel ervoor om er daarom mee te stoppen. Wil jij als startende ondernemer niet op dit punt komen? Zorg dan dat je goed voorbereid van start gaat!