Wat maakt een logo nou een sterk logo dat aansluit op de gewenste uitstraling van je bedrijf? Dit is een vraag die veel ondernemers zich afvragen op het moment dat ze een bedrijf starten en een goed logo willen laten ontwerpen.
Logo laten ontwerpen? Een goed logo is eenvoudig, tijdloos, herkenbaar, passend en flexibel. Krijg je meerdere logo ontwerpen voorgelegd? Dan is het verstandig om te kijken of het logo voldoet aan deze vijf principes voor een goed logo.
1. Tijdloos
Een goed logo is tijdloos, daarmee wordt bedoeld dat het logo de komende jaren niet zal verouderen. Zelf na tientallen jaren moet het logo nog effectief en passend voor je bedrijf zijn. Bij het ontwerpen van logo’s is het belangrijk om niet mee te gaan met de trends van dit moment. Trends zijn voor de fashion industrie wordt vaak gezegd door designers. De identiteit van je bedrijf wil je zo min mogelijk vernieuwen, daarom is het belangrijk om eenmalig een sterke en tijdloos logo te laten ontwerpen.
2. Flexibel
Een goed logo moet bruikbaar zijn op alle soorten media in verschillende vormen en maten. Allereerst moet een logo vector ontworpen zijn, zodat die tot iedere grootte geschaald kan worden zonder dat die onscherp wordt. Erachter komen of het ontwerp flexibel is? Vraag jezelf onderstaande vragen:
- Is het logo nog effectief als die ter grootte van een postzegel wordt gebruikt?
- Is het logo nog sterk in één kleur? Of zwart wit?
- Is het logo even effectief als het ter grootte van een billboard wordt gebruikt?
- Kan het logo gebruikt worden op zowel een donkere als lichte achtergrond?
3. Eenvoudig
Om het logo herkenbaar te houden is het van essentieel belang om het ontwerp eenvoudig te houden. Het logo moet passen bij je bedrijf en zelf herkenbaar zijn als je er er enkele seconden naar kijkt.
4. Passend
Een logo moet natuurlijk perfect passen bij de uitstraling die je wilt hebben als bedrijf. Wil je een logo voor een kinderopvang? Dan is het gebruik van kinderlijke letters en vele kleuren passend bij het bedrijf. Maar wil je een logo laten ontwerpen voor een administratiekantoor? Dan moet het logo natuurlijk een stuk professioneler zijn.
Een logo hoeft trouwens niet altijd te bestaan uit tekst, symbool en een slogan. Een symbool wordt vaak gebruikt om te laten zien wat voor dienst of product het bedrijf verkoopt. Echter is dit lang niet altijd nodig. Als je kijkt naar bekende logo’s zie je eigenlijk vrij weinig symbolen.