Als ondernemer verstuur je regelmatig facturen. Als die keurig op tijd betaald worden is er niks aan de hand. Maar wat nu als een debiteur zijn rekening niet betaalt? Dan moet er een herinnering worden verstuurd. Als dat niet helpt moet je gaan aanmanen. Veel ondernemers vinden dat heel vervelend. Zeker als die klant nu juist zo aardig was. Of het is een klant waar je al jaren zaken mee doet en eerder waren er nooit problemen. Uitbesteden van het debiteurenbeheer kan dan een optie zijn.
Een goed debiteurenbeheer voorkomt ergernis
Wanneer je als ondernemer veel facturen verstuurt dan kan het gebeuren dat je het overzicht kwijt raakt over wat er wel en niet betaald is. Het is vaak onbegonnen werk om dagelijks te controleren welke rekening wel en welke niet zijn voldaan. Je kunt ervoor kiezen om het debiteurenbeheer niet zelf te doen. Er zijn externe bedrijven die dit graag van je overnemen. Bijkomend voordeel is dat je geen vervelende gesprekken met klanten hoeft te voeren als een factuur niet of niet tijdig wordt voldaan. Dat wordt overgenomen door het bedrijf dat jouw debiteurenbeheer voor je uitvoert.
Wat zijn de voordelen van uitbesteden van je debiteurenbeheer?
Het debiteurenbeheer uitbesteden kan bij verschillende bedrijven. Vaak kun je bepaalde zaken zelf regelen. Bijvoorbeeld het moment waarop een klant wordt herinnerd of aangemaand. Ook kun je individueel andere keuzes maken, bijvoorbeeld als je weet dat er bijzondere omstandigheden zijn en je daarom niet wilt dat een vordering wordt doorgestuurd naar een incassobureau. Zo kun je zelf in de hand houden wat er met je debiteuren gebeurt, zonder dat je er uren tijd aan kwijt bent om alles te managen. Je kunt de vrijgekomen tijd aan je onderneming besteden.
Houd je debiteurenbeheer onder controle
Je bent ondernemer en geen filantropische instelling. Daarom is het wel de bedoeling dat je klanten gewoon betalen voor je diensten of goederen. Wil je voorkomen dat vorderingen onbetaald blijven? Kies dan voor uitbesteding van je debiteuren. Je kunt dan zelf gewoon een goede relatie met je klanten blijven houden, ook als de betaling van een factuur een keer aan hun aandacht is ontsnapt. Deel debiteuren betalen direct na een eerste aanmaning of nemen contact op om een betalingsregeling af te spreken als dat nodig is. Zo kun je ook als er liquiditeitsproblemen zijn toch gewoon het geld incasseren waar je recht op hebt zonder dat de rechter of een incassobureau eraan te pas hoeft te komen.