In je privé sfeer geef je vaak een cadeau op het moment van een verjaardag, een verhuizing, een bruiloft of een ander belangrijk moment. Ook in het bedrijfsleven worden cadeaus weggeven, zoals een relatiegeschenk aan een partner, klant, medewerker, vrijwilliger of betrokkene van het bedrijf. De redenen voor het geven van een relatiegeschenk zijn hetzelfde als voor een cadeau in de privé sfeer. Je wilt dat de ander zich gewaardeerd voelt. Daarnaast geldt voor een relatiegeschenk dat je deze kan bedrukken met het logo of de naam van het bedrijf, zodat je ook nog eens zorgt voor reclame voor jouw bedrijf. Er zijn talloze mogelijkheden voor het bedrukken van een relatiegeschenk, zodat er altijd een passend geschenk tussen zit waar jij de ontvanger blij mee maakt.
Zorgt voor een goede relatie
Een groot voordeel van relatiegeschenken is dat je daarmee de relatie met de ontvanger versterkt. Het zorgt voor een blijk van waardering en degene zal met een lach op zijn of haar gezicht het geschenk in ontvangst nemen. Het is een extraatje en laat zien dat je inzet van diegene waardeert. Als je een klant een relatiegeschenk geeft bij aankoop van een van de producten van jouw bedrijf dan geeft dit ook nog eens een goede stimulans om in de toekomst nogmaals een product te kopen bij jouw bedrijf.
Voordelig
Het aanschaffen van een relatiegeschenk kost geld, maar je moet het zien als een investering. Daarnaast heb je een groot assortiment aan relatiegeschenken, waardoor er altijd iets tussen zit dat past bij jouw budget. Je moet een relatiegeschenk zien als reclame voor jouw bedrijf en kan het onder meer bedrukken met een logo van het bedrijf, zodat je zorgt voor meer naamsbekendheid. Een mailing of advertentie kost ook geld en is vaak minder effectief. Je betaalt voor een relatiegeschenk relatief weinig, maar het zorgt wel voor effectieve promotie van jouw bedrijf. Het is dus zeer voordelig om een relatiegeschenk in te zetten als reclame middel. Daarnaast zorgt het ook nog eens voor een tevreden klant, waardoor je twee vliegen in een klap slaat.
Gericht op de doelgroep
Een reclame, waarbij je middelen als folders, flyers of mailings inzet, is vaak minder effectief dan een relatiegeschenk. Het wordt weggegooid en er wordt verder niet meer naar gekeken. Een relatiegeschenk kan echt worden gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een powerbank of pen met logo van jouw bedrijf. De ontvanger gebruikt het en het zorgt voor exposure van jouw bedrijf. Met een relatiegeschenk bereik je dus echt jouw doelgroep. Je kent de mensen aan wie je het geschenk geeft, waardoor je kan zorgen voor een passend cadeau. Het is een eenmalige investering, die kan zorgen voor maanden of jaren aan reclame.