Steeds meer mensen overwegen het opstarten van een eigen webwinkel. Niet alleen voor zakelijke partijen kan dit interessant zijn, ook particulieren kunnen een webshop beginnen.
Denk bijvoorbeeld aan particulieren die uit hun hobby een extra zakcentje willen halen! Je kunt beginnen met het verkopen van zelfgemaakte kaarten, leuke bloempotjes, enzovoorts. Met een webwinkel bereik je een veel groter publiek, dan wanneer je enkel uit een fysieke winkel zou werken. Daarbij is het opzetten van een webwinkel steeds makkelijker geworden! Er zijn echter wel een aantal zaken om rekening mee te houden. In dit artikel geven we je verschillende tips.
Tip 1: zorg voor een goede domeinnaam en snelle webhosting
Om een webwinkel op te kunnen bouwen, is het belangrijk om een geschikte domeinnaam en snelle webhosting te vinden. Het aantal aanbieders van webhosting en domeinnamen is groot in Nederland en België. Hier vind je een voorbeeld van zo’n aanbieder. Met een handige tool op de website van aanbieders van domeinnamen kun je achterhalen of domeinnamen nog vrij zijn. Kies voor een domeinnaam, die goed aansluit op de producten die je wilt gaan verkopen. Naast een .nl-domeinnaam zou je ook alvast voor het registreren van de .com-domeinnaam kunnen kiezen!
Tip 2: zorg voor een veilige opslag van je voorraad
Veel mensen die een webshop opstarten werken met een eigen voorraad. Het kan verstandig zijn om hier een schuur voor in te richten, een losse loods te huren, enzovoorts. Bij het aanhouden van een eigen voorraad is het belangrijk om deze op de juiste wijze te beveiligen. Zorg bijvoorbeeld voor goede sloten, hang een camera op en bewaar de duurste onderdelen van je voorraad in een kluis. Zo wordt diefstal voorkomen en heb je de producten
altijd op voorraad, als klanten deze bestellen! Kluizen worden in verschillende soorten en formaten aangeboden. Het kan slim zijn om voor een kluis te kiezen, die bestand is tegen brand.
Tip 3: besteed de marketing van je webshop uit
Het toegenomen aanbod aan webwinkels maakt het steeds lastiger om te concurreren tegen concurrenten. Om deze reden kan het verstandig zijn om de marketing van je webwinkel uit te besteden aan een internetbureau. Deze bureaus zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van je posities binnen de zoekresultaten. Zo trek je meer bezoekers naar je webwinkel,
waarmee ook de omzet hiervan zal groeien. Kijk bijvoorbeeld eens naar marketingvormen als SEO en SEA. Op internet kun je hier veel informatie over vinden!