In boekhoudsoftware heb je een enorm ruime keuze. Er zijn dan ook pakketten op de markt op maat van alle mogelijke soorten bedrijven en industrieën of sectoren. Maar hoe maak je uit dat enorme aanbod de juiste keuze voor jouw zaak? Stel je hebt een klein bedrijf of bent zelfstandig zaakvoerder zonder personeel? Dan heb je aan een eenvoudig gratis of goedkoop boekhoudprogramma waarschijnlijk genoeg (Boekhouder Elma de Bruijn wijst hier ook altijd op). Waar moet je dan juist op letten bij het maken van je keuze?
Hoe helpt boekhoudsoftware jouw zaak?
Boekhoudsoftware kan je helpen bij:
-Het verhogen van de productiviteit
– Het verkrijgen van inzichten in de financiële toestand van je bedrijf
– Het maken van geconsolideerde financiële rapporten
– Het accuraat bijhouden van je financiële data
– Het verminderen van je uitstaande incasso’s
– Het opstellen van een goede bedrijfsstrategie
– Wat doet boekhoudsoftware juist?
Boekhoudprogramma’s kunnen alle financiële aspecten van je onderneming in beheer nemen. De eenvoudigste programma’s helpen je met het betalen van facturen en het opstellen ervan, het berekenen van de BTW, het opvolgen van je cash flow en je inkomsten en uitgaven. Uitgebreidere programma’s zullen ook modules bevatten voor loonadministratie, stockbeheer, verkoopsanalyse en uitgebreide rapporteringen. Er bestaan natuurlijk ook systemen die specifiek zijn ontworpen voor één bepaalde sector of industrie.
Bedenk wat je vandaag nodig hebt maar hou rekening met de plannen van morgen
Vaak maken kleine ondernemingen de fout te beginnen met een boekhoudprogramma dat misschien in de opstartfase wel voldoet maar dat al snel te beperkt blijkt in mogelijkheden eens de onderneming begint te groeien. Daarom doe je er goed aan de software die je uitkiest te selecteren op eventuele mogelijkheden om deze uit te breiden indien nodig. Je kan bijvoorbeeld met een gratis versie van een pakket beginnen. Als je bereid bent om de prijs van het volledige pakket te betalen kan je hier in de toekomst altijd nog voor kiezen. Leestip:https://zelfboekhouden.org/kennisbank-boekhouden/begrippenlijst/facturatie/
Alles op een rijtje
Als je onderneming echt complex begint te worden en je nood hebt aan tools om het overzicht te bewaren dan loont het de moeit eens naar een ERP systeem te kijken. Hiermee wordt een enterprise resource planning systeem bedoeld, een systeem om externe en interne informatie over je organisatie te centraliseren en om je te helpen bij het efficiënt plannen en toewijzen van middelen. Zo kan je zorgen dat je hele organisatie steeds over de juiste data beschikt en kan je gemakkelijker processen automatiseren. Uitgelicht: Online boekhouden volgens zelfboekhouden.org
Uiteraard heb je aan zo’n systeem in de beginfase van een kleine onderneming absoluut geen behoefte en kijk je in die fase eerder uit naar een lichtgewicht, makkelijk te gebruiken, eenvoudig en goedkoop boekhoudprogramma.