Zichtbaarheid is key. In de concurrerende wereld van vandaag is de kans dat je uniek bent eigenlijk vrij klein. En dat bedoelen we dan zakelijk gezien. De kans dat jouw bedrijf compleet anders is en zich volledig onderscheid van ieder ander, is nihil. Want ondanks dat ieder bedrijf zijn eigen missie, visie, doelstellingen en daarbij ook sfeer en cultuur heeft, is de kans groot dat een groot deel van die eerste drie begrippen overeenkomt met de concurrent.
Er met kop en schouders bovenuit steken
Hoe zorg je er dan voor dat je er toch bovenuit steekt? In eerste instantie natuurlijk door je niet te veel op te concurrentie te focussen, maar juist vooral op jouw eigen business. Deze komt waarschijnlijk voort uit veel passie, waarmee je feitelijk al met kop en schouders boven de rest uit kunt steken. Door jouw bedrijf met veel passie en eerlijkheid te voeren, ben je eigenlijk al een heel eind. Maar weet en ziet jouw doelgroep dat wel? Dat is natuurlijk niet zomaar het geval. Daarom is het essentieel om je bedrijf zowel offline als online goed op de kaart te zetten en continu zichtbaar aanwezig te zijn.
De offline zichtbaarheid van je bedrijf
Wanneer je denkt aan de offline zichtbaarheid van je bedrijf, zul je waarschijnlijk in eerste instantie aan offline marketinginspanningen denken. Denk bijvoorbeeld aan adverteren. Dit kan in het plaatselijke dagblad, maar ook in bushokjes of zelfs op grote masten langs de snelweg.
Maar denk hiernaast ook aan de offline en fysieke uitstraling die jouw bedrijf heeft. Waar is je bedrijf, fabriek of kantoorpand gevestigd? Zorg er voor dat deze locatie professioneel oogt. Dit doe je door een gedegen en onderhouden pand, een strak bedrijfsnaambord en wanneer jouw doelgroep daadwerkelijk bij je binnen kan stappen ook met een verzorgde inrichting.
Een stap terug: de online zichtbaarheid van je bedrijf
Online zichtbaarheid een stap terug?! Je denkt waarschijnlijk andersom. Maar niets is minder waar. Wist je namelijk dat zo’n 90% van de Nederlandse bevolking hun zoektocht naar een product of dienst online begint? Dus eigenlijk is jouw online aanwezigheid de eerste indruk die jouw potentiële klant straks heeft. Iets om over na te denken dus!
Online aanwezigheid
Om jouw online zichtbaarheid te verbeteren, kun je denken aan online marketing. Maar ook dit is een breed begrip, waarbij veel dingen mogelijk zijn. Zo kun je denken aan Social Media, met gratis posts en updates, maar ook met gepromote berichten en advertenties. Hiernaast kun je betaald adverteren in Google met Google Ads, of beter vindbaar worden in de gratis zoekresultaten. Voor dat laatste moet je je dan gaan focussen op SEO.
Kortom, er zijn dus mogelijkheden genoeg. Maar juist omdat er zo veel mogelijkheden zijn, is het wellicht lastig te bepalen wat de beste optie is voor jouw bedrijf. Denk hier goed over na. Alles heeft zijn voor en nadelen. Maar vergeet niet: in de concurrerende wereld van vandaag moét je jezelf zichtbaar maken. Als je dat niet doet, is de kans helaas groot dat je de strijd verliest.