Ondernemer zijn, betekent flexibel zijn, in kunnen spelen op veranderingen, zoeken naar niches en kansen. Het betekent tevens aandacht zoeken, maar dan liefst op een leuke, spontane en frisse manier. Door dit te verbinden met wat algemeen wordt gezien als een luxe product, groeit de aandacht voor jouw bedrijf en voor jou als ondernemer. Mits, en dat is een vereiste, de reclame-uiting en van een hoge kwaliteit en niet te nadrukkelijk is. Ondernemen betekent tevens klanten werven. Dat kan op allerlei manieren, maar een werkelijk vernieuwende wijze is het aandacht trekken met chocolade.
Er zijn heel wat manieren om de aandacht van een klant te zoeken en vooral vast te houden. Denk maar aan een beurs. Sommigen doen dat door een opvallende stand. Anderen door luxe flyers. Weer anderen door een hapje en een drankje aan te bieden. En wat doet jij? Kies voor innovatie en biedt de deelnemers chocolaatjes aan, waarop jouw logo vermeld staat. De meerderheid van de mensheid zal een chocolaatje zeker niet afslaan. Door het logo er op te laten drukken, wordt jouw bedrijf onder de aandacht gebracht. Zelfs bij hen die er niet op lijken te letten. Ook zij moeten het chocolaatje uitpakken en dat is het moment waarop ze in aanraking komen met jouw bedrijf. Daarnaast kun je bij mensen die het gesprek met je aangaan, naast de flyer of brochure een reepje chocolade meegeven en aan hen die ter plekke iets kopen of bestellen, zelfs een leuk doosje met drie of vijf bonbons. Uiteraard staat jouw logo er op een prachtige wijze op.
Klantenbinding door chocolade
Nieuwe klanten vinden is het ene. Bestaande klanten houden een tweede. Ook hier kan het product chocolade een rol spelen. Heb je bijvoorbeeld al eens aan een ‘chocolade telegram‘ gedacht? Dit idee kun je op verschillende manieren inzetten.
- Bij klanten waarvan je al een tijdje geen opdracht meer hebt gehad. Als een positieve herinnering. Verbindt aan het chocolade telegram jouw nieuwste product.
- Door het te gebruiken om vaste klanten te laten weten dat je hun opdracht waardeert.
- Door het in te zetten bij ‘eerstelingen’. Zodra de opdracht betaald is, krijgen ze een chocolade telegram als bedankje voor de opdracht. Zo komt jouw onderneming op een leuke, positieve wijze weer onder de aandacht.
Door chocolade, een product dat door de meeste mensen gewaardeerd wordt, als aandachttrekker te gebruiken, komt jouw reclame-uiting ook onder de aandacht. Want wie een chocolade telegram ontvangt, kijkt logischerwijze waar dat vandaan komt. Je hebt dus geen grote reclame nodig, maar een vriendelijke groet en de waardering voor de klant is voldoende. Bij chocolade die voorzien is van jouw logo, wordt die aandacht direct op jouw onderneming gericht. Dat heeft te maken met het gegeven dat men niet aan chocolade denkt wanneer ze over jouw bedrijf praten. Dat verandert wanneer ze kwaliteitschocolade hebben gehad. Die wordt gelinkt aan jouw onderneming, jouw producten. Dat kan zelfs gebeuren als ze chocola nemen die niet van jou afkomstig is.