De HR-afdeling van een organisatie wordt ook wel de P&O (Personeel & Organisatie) of personeelszaken genoemd. Tegenwoordig gaat dit veel verder dan de afdeling of persoon die verantwoordelijk is voor het opstellen van arbeidscontracten en het op tijd uitbetalen van het maandelijks salaris. De afdeling is verantwoordelijk voor alle processen van organisatie- en personeelsontwikkeling. Een onmisbare afdeling voor het belangrijkste kapitaal van iedere organisatie: het eigen personeel.
Welke werkzaamheden heeft een HR medewerker?
Het takenpakket van een HR-afdeling is heel divers. Denk bijvoorbeeld aan:
- Opstellen, vernieuwen of beëindigen van arbeidscontracten van de medewerkers
- Het up-to-date houden van de HRM software systemen
- Bijhouden van personeelsplanning (bijvoorbeeld met vakanties e.d.)
- Het schrijven van vacatureteksten en afhandelen van binnenkomende sollicitaties
- Bijhouden van sollicitatieprocedures
- Rapportages maken van het personeelsbestand
- Eventueel ondersteuning bij evaluatie- en voortgangsgesprekken
- ARBO gerelateerde zaken
- Relaties met vakbonden of organiseren van sociale verkiezingen
In de functie ben je ook vooral een luisterend oor voor alle medewerkers. Je krijgt veel te maken met problemen of andere zaken waar zij in hun werk of werkomgeving mee te maken krijgen. Het is belangrijk om hier goed na te luisteren zodat dingen snel kunnen worden opgelost en er geen ontevredenheid ontstaat onder die medewerkers.
Welke eigenschappen hebben HR-medewerkers?
Als HR-afdeling moeten de medewerkers beschikken over een ‘helikopterview’: de diversiteit aan taken en verschillende belangen vanuit medewerkers en directie maakt het werk soms complex of ingewikkeld. Juist door de juiste persoon op deze functie te zetten, kan de interne samenwerking bevorderd worden. Sociaal of assertiviteit zijn andere eigenschappen die belangrijk zijn, omdat je veel te maken krijgt met mensen.
Naarmate een organisatie groeit, groeit de HR-afdeling ook mee. Aan het begin van de groei zal er een enkele salarisadministrateur werkzaam zijn. Maar hoe meer personeel, hoe meer taken. Daarom vormt er zich al snel een afdeling van HR-medewerkers. De meeste organisaties kiezen ervoor om een HR-manager aan te stellen die het geheel overziet en aanstuurt. Hij of zij draagt de laatste verantwoordelijkheid voor de afdeling. In veel gevallen kiest een afdeling er ook voor om de taken wat te verdelen. Zo is er bijvoorbeeld iemand verantwoordelijk voor het sollicitatieproces en aannemen van personeel, bijvoorbeeld een recruiter.
Meer blogs lezen? Je vindt ze hier.