Autorijden in Nederland is duur, niet alleen vanwege de brandstofkosten maar ook vanwege de hoge aanschafprijzen van auto’s in het algemeen. In sommige landen om ons heen zoals bijvoorbeeld België en Duitsland zijn auto’s een stuk voordeliger (en ja de brandstof ook). Voor een vrij jonge auto uit Duitsland betaal je soms wel 30% minder dan voor exact dezelfde auto in Nederland. Wie slim is kijkt dus over de grens voor zijn of haar nieuwe auto.
Waarom zijn auto’s in sommige landen goedkoper?
Uiteraard heeft het deels met belastingen te maken, maar Duitsland heeft bijvoorbeeld ook een veel grotere automarkt dan wij in Nederland. Dat betekent dus ook meer concurrentie en daardoor scherpere prijzen. Zeker als het gaat om een auto van één de grote Duitse merken zoals BMW, Mercedes, Audi of Volkswagen. Daarnaast hechten de Duitsers veel meer waarde aan hun auto, waardoor Duitse auto’s vaak beter onderhouden en completer uitgerust zijn.
Waar moet je op letten?
De aanschafprijs is niet het enige waar je mee te maken krijgt als het om kosten gaat. Ten eerste moet je rekening houden de te betalen BPM, een belasting voor personenauto’s. Daarnaast moet je ook een klein bedrag aan het RDW betalen voor de keuring en het kentekenbewijs. Ten slotte moet je nieuwe auto ook nog naar Nederland gehaald worden. Dat kun je natuurlijk zelf doen en dan kost het niet meer dan een paar uur van je tijd (bv net over de grens met Duitsland of België) of je kan het transport uitbesteden. Voor transport wordt vaak met een bedrag per kilometer gerekend, maar dit kan als snel oplopen tot honderden euro’s.
Wanneer is het slim een auto te importeren?
Niet in elke situatie is het aantrekkelijk om een auto te importeren. Koop je een tweedehands auto die er al veel jaren op heeft zitten, dan ben je vanwege de BPM vaak niet goedkoper uit. Het kan wel erg aantrekkelijk zijn als je een jonge occasion koopt, in Duitsland ook wel ‘Jahreswagen’ genoemd. Deze auto’s zijn niet lang gebruikt en hebben vaak slechts enkele duizenden kilometers op de teller staan. Wanneer je zo’n auto uit het hogere segment vergelijkt met de nieuwprijs van die auto in Nederland, dan kun je soms wel 50% besparen.
Een voorbeeld van een Volkswagen Golf uit 2009 uit Duitsland met 124.000 kilometer op de teller leverde nog een besparing op van €1500, –
Een splinter nieuwe auto in het buitenland kopen is in de meeste gevallen niet interessant, je bent namelijk het volledige bruto-BPM verschuldigd en deze geldt ook voor een nieuwe auto in Nederland. Als je daar de overige kosten bij optelt blijft er weinig over van een eventuele besparing.
Een auto importeren uit het buitenland is dus met name interessant als je op zoek bent naar een jonge occasion met weinig kilometers op de teller uit het wat hogere segment.