Het is algemeen bekend dat communicatie binnen een bedrijf ontzettend belangrijk is. Er zijn natuurlijk verschillende vormen om te communiceren en dit kan gaan over medewerkers onder elkaar, het management richting de medewerkers en vice versa. Een goede interne communicatie zorgt voor professionaliteit en duidelijkheid. Maar hoe versterk je deze communicatie? En hoe stel je verbeterpunten vast? Dat lees je hier.
Professioneel werken
Sterke interne communicatie zorgt voor een professionele manier van werken. Stel je voor dat er niet goed wordt gecommuniceerd binnen een team en niet iedereen op de hoogte is van bepaalde veranderingen of regels die moeten worden gehanteerd. In dit soort gevallen kan het maar zomaar gebeuren dat je in gesprek bent met een klant en enkele medewerkers verschillende antwoorden geven. Dit zal zeker niet professioneel overkomen. Daarom is het essentieel om hier goede afspraken over te maken, hiermee voorkom je namelijk verwarring.
Duidelijkheid in het bedrijf
Communicatie zorgt ook voor duidelijkheid. Mensen die binnen het bedrijf werkzaam zijn dienen op de hoogte te zijn van alle nieuwtjes, regels, afspraken etc. Dit voorkomt namelijk dat mensen niet weten wat zij moeten doen of hun taak is. Als er geen goede communicatie is zal er niet alleen verwarring ontstaan, maar ook een chaotische sfeer. Alles begint intern, zodra een team van mensen goed op elkaar inspeelt en met elkaar communiceert, zul je dit extern gezien ook direct merken. Zorg er daarom ook voor wie er verantwoordelijk is voor dit proces.
Hoe zorg je voor goede interne communicatie?
Een sterke interne communicatie begint bij de vorm van communiceren. Werken jullie samen op kantoor? Zorg dan voor een wekelijkse of dagelijkse vergadering zodat iedereen op de hoogte is van de processen. Werkt iedereen vanuit huis? Dan is het handig om eens te kijken naar een interne communicatie kalender. Indien er veel mondeling besproken moet worden is het misschien wijs om te zoeken naar een 3cx hosted telefonie, zoals Pocos. Zorg ervoor dat je medewerkers elkaar gemakkelijk kunnen bereiken indien er iets overlegd moet worden.
Verbeterpunten vaststellen
Begin eerst eens bij het vaststellen van jullie huidige strategie op het gebied van interne communicatie. Wat gaat er goed en wat werkt er minder goed? Zijn er extra hulpmiddelen nodig en is alles voor iedereen duidelijk? Misschien werkt de huidige strategie wel goed voor jou, maar minder goed voor je collega. Daarom is het belangrijk om naar feedback te vragen en hier ook wat mee te doen. Je werkt tenslotte samen met elkaar en iedereen wil zich gehoord voelen. Kijk samen naar oplossingen en manieren om duidelijke communicatie vast te stellen.
Conclusie
Lukt het binnen jouw team niet om op een heldere manier met elkaar te communiceren? Dan zul je iemand verantwoordelijk moeten stellen voor de communicatie, zodat dit kan worden bewaakt. Bekijk de huidige strategie en vraag feedback binnen het team om te kijken of dit voor iedereen werkt. Een goede strategie zorgt voor heldere interne communicatie, je zult professioneel overkomen en duidelijkheid binnen het team hanteren.