Voor een winkelier zal rond de kerst altijd weer een spannende en drukke periode aanbreken. Dit is niet alleen zozeer rondom deze feestdagen, maar ook in de weken voorafgaand aan kerst valt er veel winst te behalen. De winkel moet al vroeg helemaal klaar zijn voor de kerst. In dit artikel worden een aantal tips gegeven om de etalage kerstklaar te maken.
Juiste keuze voor etalagemateriaal
Om de winkel de juiste sfeer te geven die bij kerst past is het belangrijk dat hiervoor ook de juiste materialen aanwezig zijn. Er moet dus een goede overweging gemaakt worden bij het kiezen van het juiste etalagemateriaal. Zo is de juiste keuze van verlichting en eventuele banners waarbij de kerstactie naar voren komt zeer belangrijk. Op deze manier kunnen dan potentiële klanten worden geprikkeld om de winkel binnen te stappen. Als jouw etalage kerstklaar is, zijn jouw (potentiële) klanten ook klaar om te kopen voor de kerst!
Goede indeling van de winkel
Als het juiste etalagemateriaal eenmaal aanwezig is en de winkel op een goede manier eruit springt zijn we toe aan de volgende stap. Er moet een goede indeling in de winkel zijn. Je wilt dat rond kerst de juiste producten verkocht worden. Dit zijn dus de producten waar rond deze tijd van het jaar het meeste behoefte aan is. Als winkelier weet je dit vaak het beste. Om sommige producten extra goed te laten opvallen kan ook het etalagemateriaal een handje helpen. In combinatie met een juiste indeling kunnen potentiële klanten op een juiste manier worden geprikkeld. Bovendien is het ook belangrijk dat de etalage ten alle tijden een schone indruk achterlaat, anders worden bezoekers alleen maar afgeschrikt.
Zorg voor dat ultieme kerstgevoel
Om bezoekers de kerstsfeer te laten proeven moet de gehele winkel ook dat kerstgevoel uitstralen. Zorg dus voor wat kerstmuziek op de achtergrond en dat er bijvoorbeeld een aantal kerstmannen in de winkel staan. Dat potentiële klanten min of meer zien dat het een kerstfeest is in de winkel. Hierbij moet niet overdreven worden want het is veel leuker dat klanten daadwerkelijk op een kleine ontdekkingstocht kunnen gaan in de winkel.
Tip! Heb je als extraatje wel eens gedacht aan zakelijke kerstkaarten als promotiemateriaal?
De indeling kerstklaar
Wanneer je wat moeite hebt met de juiste indeling van de etalage en het bijbehorende etalagemateriaal, kan het nooit kwijt om wat advies in te winnen bij een expert. Ook bestaan er vele onderzoeken die weergeven wat een goede indeling is. Zo spring jij er uit tijdens de feestdagen!