Het einde van het jaar is weer in zicht. Hoog tijd om alvast vooruit te denken over de kerstkaarten die je weer gaat versturen naar je relaties en/of klanten. Wil je een 13-in-een-dozijn kaart of wil je jezelf dit jaar echt van je concurrenten onderscheiden? De kerstkaart is een belangrijkere vorm van promotiemateriaal dan je in eerste instantie denkt!
Kerstkaart met videoboodschap
Video is een krachtig middel om een boodschap over te brengen. Wist je dat mensen 95% van een boodschap onthouden als ze deze via video zien? Bij het lezen van een boodschap onthoudt men slechts 10%. Niet gek dat video een steeds belangrijker marketingmiddel wordt. Waarom zou je dan toch een kerstkaart met saaie tekst naar je relaties sturen als je ook een zakelijke kerstkaart met videoboodschap kan versturen? Laat de accountmanager (of natuurlijk het hele team) een leuke videoboodschap opnemen waarin je al je relaties een goed nieuwjaar toewenst. Je zal versteld staan van de positieve response die je krijgt! Gezichten en persoonlijkheid doen het beide goed, ook in promotiemateriaal. Zeker als je zaken doet in een competitieve markt met veel concurrenten, kan een leuke kerstkaart zomaar zorgen voor extra omzet in het nieuwe jaar.
Kerstkaart met relatiegeschenk
Een cadeau is altijd leuk om te krijgen. Het blijft in ieder geval langer in het geheugen dan een geschreven boodschap. Zeker in de tijd van de feestdagen is het erg populair om een lekkere fles bubbels cadeau te doen. Er zijn diverse geschenkverpakkingen die speciaal gemaakt zijn om zakelijk cadeau te doen. Dit is wel een stuk duurder dan een simpele kerstkaart, dus tenzij je budget over hebt kan je dit het beste alleen doen voor de klanten waar je het meest aan verdiend. Wil jij wel graag een cadeau geven aan alle klanten? Dan zijn er legio relatiegeschenken beschikbaar voor een zachtere prijs. Wat dacht je van een met jouw logo bedrukte muismat, dopper of powerbank?
Kerstkaart met sample
Een kerstkaart is ook gewoon een touchpoint wat je kan gebruiken om een nieuw product uit te lichten. Er zijn vele zakelijke kerstkaarten verkrijgbaar die de mogelijkheid bieden tot een uitsparing waar je een sample of demo product in kan verwerken. Uiteraard werkt dit niet als je grote machines of producten verkoopt, maar je kan natuurlijk wel een usb-stick in de kaart stoppen met verschillende brochures, afbeeldingen en video’s van alle projecten die in het nieuwe jaar gepland staan.
Laat de concurrentie je niet te slim af zijn met hun promotiemateriaal
Het versturen van kerstkaarten is dus een slimme manier om jezelf net even beter te profileren dan je concurrenten. Het hoeft niet veel te zijn, maar als de kerstkaart de “wow-factor” heeft is de kans groot dat dit een goede indruk bij je klanten achter laat. Uiteraard zit de concurrentie ook niet stil, dus wees er snel bij dit jaar.