Ondanks de Corona crisis voor een groot deel roet in het eten heeft gegooid, is het toch echt vakantieperiode. In de meeste branches is dat ook wel te merken. Personeel dat op vakantie gaat (of in ieder geval vrij heeft genomen) en langzaam maar zeker minder orders die binnenkomen. Je zult dus merken dat je hier en daar wat tijd over hebt. Gebruik deze tijd nuttig om je magazijn eens op orde te brengen. Wij geven je 4 tips om het magazijn te optimaliseren.
1. Heroverweeg je indeling
Krijg jij van magazijnmedewerkers wel eens klachten te horen? Dan is het hoog tijd om jouw indeling te heroverwegen. Het kan slim zijn om je producten in te delen in verschillende groepen. Maak hierin onderscheid tussen de hardlopers, gemiddelde hardlopers en producten die je minder vaak verkoopt. De hardlopers leg je vervolgens op makkelijk bereikbare plekken, terwijl je de producten die je minder vaak verkoopt in de palletstellingen kunt opslaan. Op deze manier zorg je dat het orderpicken voortaan sneller kan gaan.
2. Maak schoon
Een opgeruimd magazijn werkt prettiger dan een magazijn waar het een zooitje is. Zorg er daarom voor dat het magazijn volledig aan kant is als de vakantieperiode voorbij is. Het is na een vakantie toch ook prettiger om thuis te komen in een opgeruimd huis dan in een vies huis? Voor een werkplek is dat niet anders! Denk bij het schoonmaken niet alleen aan de grond, maar ook aan de stellingen, stelling labels en eventueel zelfs de producten. Probeer alle barcodes ook goed schoon te maken, zodat deze na de vakantieperiode weer perfect scanbaar zijn.
3. Inventariseer de voorraden
Ondanks dat jij vast en zeker een systeem hebt dat de voorraden nauwkeurig bijhoudt, kunnen er zomaar fouten ontstaan. De zomerperiode is de uitgelezen periode om dit eens dubbel te checken. Huur desnoods wat vakantiekrachten in die het handmatige telwerk voor je uitvoeren, zodat jij dit alleen hoeft in te voeren. Bij het tellen kom je namelijk ook wel eens producten tegen die niet meer geschikt zijn voor de verkoop, of dat er producten zijn kwijtgeraakt in het magazijn. Door een grootschalige inventarisatie te doen, voorkom jij dat je in de drukke periodes klanten moet teleurstellen.
Met deze tips kun jij de rustige vakantieperiode prima vullen met werkzaamheden. Bovendien heb je hier na de vakantie ook nog profijt van, omdat het proces wordt gestroomlijnd.