Elk jaar is het weer zover en moet u een kerstpakket kopen dat bij al jouw personeelsleden in de smaak valt. De één zou zeggen dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is, maar de ander grijpt de kans. Het is namelijk niet lastig om een goed kerstpakket aan te schaffen, zo lang je er maar wat tijd en moeite in steekt. En de onderstaande tips helpen jou dan kerstpakketten aan te schaffen waarmee je echt waardering uitspreekt.
Een kerstpakket kopen voor een moeilijk publiek
Het uitdelen van kerstpakketten aan het einde van het jaar is niet uniek voor Nederland. Het Nederlandse personeel dat de kerstpakketten ontvangt is echter wel bijzonder kritisch. In ons land wordt nog steeds erg veel waarde gehecht aan de kwaliteit van het kerstpakket en het is elk jaar weer een punt dat uitgebreid besproken moet worden. Een kerstpakket kopen voor een dergelijke groep mensen is dus niet gemakkelijk. Tijdens het proces houd je goed in het achterhoofd dat een pakket voor jou misschien een kleinigheidje is, maar dat het voor jouw personeel echt een indicatie is van de waardering die jij voor hen hebt. Op die manier begin je jouw zoektocht naar het perfecte kerstpakket al met de juiste insteek. Spreek oprecht waardering uit namens het bedrijf.
Geef aan waarvoor je waardering hebt
Het uitdelen van een kerstpakket geeft jou de unieke mogelijkheid om jouw personeel te vertellen waarom jij waarde aan hen hecht. Stel ze hebben dit jaar een belangrijk doel bereikt, dan kun je dat met het kerstpakket nogmaals onderstrepen. Is er veel aandacht besteed aan duurzaamheid en is het personeel daarbij betrokken? Dan kun je een ecologisch- of groen kerstpakket kopen om dat te benadrukken. Een kerstpakket dat op een grappige manier naar een gebeurtenis refereert valt ook altijd goed in de smaak. Zorg ervoor dat jouw personeel direct begrijpt waarnaar jij probeert te wijzen en het gevoel van waardering zal stijgen.
Een online- of offline kerstpakket kopen?
Er wordt verschil gemaakt tussen online- en offline kerstpakketten. Bij online kerstpakketten krijgt jouw personeel een bon met punten die ze op een bepaalde website kunnen spenderen. Op die manier kopen ze zelf het kerstpakket dat ze graag zouden willen hebben. Deze optie is ideaal als jij een groot personeelsbestand hebt en het belangrijk vindt dat iedereen iets krijgt waar ze blij mee zijn. Toch wordt het vaker leuker gevonden om een fysiek pakket uitgereikt te krijgen en daarom kun je ook een offline kerstpakket kopen. Dan is het erg belangrijk dat je aandacht besteedt aan wat er precies in zit.
Probeer uit te vinden wat jouw personeel wil hebben
Het is helemaal niet vreemd om voordat je een kerstpakket kopen gaat een enquête te houden onder jouw personeel en hen direct vraagt wat hen zou motiveren. Op die manier geef jij ze zelf ook een beetje inspraak en krijg je inspiratie. Een kerstpakket kopen doe je niet alleen, maar met jouw personeel in het achterhoofd en het is niet meer dan logisch dat ze mogen zeggen wat ze willen. Dit jaar wordt de kerst voor jouw bedrijf een groot succes.