We weten allemaal dat huisartsen een enorme werkdruk ervaren. De patiënten blijven maar komen en komen, dit zorgt soms voor stress bij artsen. Elke dag zijn er weer spoedklussen, maar ook het enorme emotionele belang komt elke dag weer aan bod. Voor huisartsen is time management dan ook erg belangrijk. Wij geven hieronder drie time management tips die jou als huisarts kunnen helpen.
Slimme communicatie
Als iemand naar de huisarts komt, heeft hij/zij vragen. Er wordt vaak het zekere voor het onzekere genomen door naar de huisarts te gaan bij een klein kwaaltje. Als huisarts wil je de vragen van de patiënt natuurlijk beantwoorden. Maar wist je dat je door slimme communicatie ook toekomstige vragen alvast kunt beantwoorden? Zorg ervoor dat je in één keer alles vertelt, dit voorkomt dat dezelfde patiënt in de toekomst nog een keer belt met bepaalde vragen. En dit bespaart jou natuurlijk weer tijd.
Rust in de wachtkamer, maar ook aan de telefoon
De meest voorkomende klacht bij huisartsen; je bent nooit op tijd aan de beurt. Je zit er altijd minstens 5 minuten langer te wachten en dit kan frustratie opleveren bij de patiënten. Wat je als huisarts hier aan kunt doen, is niet zoveel. Soms duurt een consult nou eenmaal langer dan verwacht. Wat er wel gedaan kan worden, is uitleggen waarom de patiënt zo lang heeft moeten wachten.
Maar ook aan de telefoon zorgen wachtrijen voor frustratie. Als je een afspraak wilt maken of belt voor advies zit je soms wel tien minuten in de wacht of er word je gevraagd om terug te bellen. Om dit voor de patiënt ook wat makkelijker te maken is Advitronics telecom ontwikkeld. Met dit systeem wordt er verteld hoe lang de klant nog moet wachten of hoeveel wachtenden er nog voor hem/haar zijn.
Praktische tips
Omdat het nou eenmaal moeilijk is om veranderingen aan te brengen in de huisartsenpraktijk hebben we ook een paar praktische en makkelijk uitvoerbare tips voor je op een rijtje gezet.
- Wees proactief
Door proactief te zijn kun je meer grip krijgen op je werk en de tijdsbesteding.
- Werk met een checklist
Als je efficiënter wilt werken, kan het gebruiken van een checklist enorm helpen. Zo zie je precies wat je nog moet doen en weet je waar je rekening mee moet houden.
- Houd overzicht
Door je werk en je spullen op een bepaalde manier te ordenen, krijg je meer overzicht. Meer overzicht betekent tijd besparen.